29.11.2023

Thomas Römer - Psaumes interdits (kielletyt psalmit)


Joku aika sitten kun erään veljen kanssa juttelin uskonnollisesta, ja erityisesti kristillisestä musiikista, mainitsin yhdeksi suosikikseni Black Sabbathin levyn Master of Reality (vuodelta 1971). Maininta yllätti keskustelukumppanini, koska metallimusiikin kunnia-arvoisia pioneereja ei ei yleensä tässä kontekstissa huomioida, mutta, no, levyn kappaleista 'After Forever' ei ole kannaonotossaan mitenkään hienovarainen ja kiertelevä: 

"Could it be you're afraid of what your friends might say
If they knew you believe in God above?
They should realize before they criticize
That God is the only way to love"

Samaa henkeä löytyy myös kappaleessa 'Lord of This World', ja vaikka esim. 'Children of the Grave' tai 'Into the Void' ovatkin vähemmän spesifisiä, on niiden eettisessä pohdinnassa ammennettavaa. Ja kristillisesta kuvastosta ja mentaliteetista teemojaan ottavia kappaleita löytyy pitkin uraa: keskustelukumppanini kiinnitti huomioni hieman myöhemmin yhtyeen viimeiseen levyyn 13 (2013) ja sen kappaleeseen 'God Is Dead?'

"But still the voices in my head
Are telling me that God is dead
The blood pours down
The rain turns red
I don't believe that God is dead"

Mutta levynä Master of Reality on toiminut esikuvana kokonaiselle alalajille: doom metal on musiikillisesti hitaampaa, painostavan raskaampaa ja melankolisempaa, ja moni artisti käyttää tuotannossaan myös kristillistä symboliikkaa, siitä riippumatta onko tunnustava kristitty tai ei: kappaleina voisi nostaa esiin vaikkapa Candlemass -yhtyeen 'Samarithan' tai Troublen 'Psalm 9'.

Näissä kappaleissa, Black Sabbathissa ja metallimusiikissa ylipäänsä minua kiinnostaa hengellisessä mielessä teemat joita ei yleensä löydä perinteisemmissä hymneissä: epäilyn, epätoivon ja synkkyyden tunteet, epäoikeudenmukaisuuden, tekopyhyyden ja väkivallan kokemukset, moraalinen närkästys, suuret eksistentialistiset kysymykset ilman helppoja ratkaisuja. Teemat jotka ovat kuitenkin osa myös kristittyjen elämää, ja jotka nekin tarvitsevat ilmaisumuodon. Ja vaikka hymnistiikka ei olekaan aina pysynyt näissä mukana, on näissä aiheissa kuitenkin runsaasti raamatullisia esikuvia, ja kun aihe minua kiinnostaa, niin luen niitä käsitteleviä kirjoja myös, kuten vaikkapa tämän Thomas Römerin teoksen Psaumes interdits (ja aiemmin mm. Enzo Bianchin kirjan saman aiheen parista, ja René Girardia jne)

Raamatun psalmeissa, kuten rukouksissa yleensäkin, löytyy kahta mahdollista lähestymistapaa joilla ihminen ottaa suhdetta Jumalaan: ylistykset ja pyynnöt. Ja näitä voi luokitella pitemmälle alaluokkiin, joista tässä kirjassa nostetaan esiin nk. kirouspsalmit: pyyntörukoukset, joissa toivotaan että joku toinen, joka on tehnyt vääryyttä rukoilijalle, saa ansaitsemansa rangaistuksen, mieluiten väkivaltaisesti ja mieluiten korkojen kera, huudetaan kostoa.

Näitä kirouspsalmeja nimitetään joskus myös "kielletyiksi psalmeiksi", koska ne on jätetty pois liturgisesta käytöstä. Liturgisen vuoden aikana messun lukukappaleina tai hetkipalveluksissa laulettuina käydään läpi melkein kaikki psalmit, mutta sissältönsä vuoksi pois on kokonaan jätetty kolme (58, 83 ja 109), ja lisäksi osia joistain muista psalmeista (mm. 137:8-9). Nämä toki ovat yhä mukana Raamatussa (voit mennä lukemaan ne vaikka heti, ja varmaan huomata miksi ne ovat arveluttavia) mutta on pidetty parempana että ne eivät ole osa Kirkon yhteisöllistä rukousta.

Samalla Römer, ja jotkut muutkin, näkevät näissä omaa mielekkyyttä, että niillä on omat hyvät syynsä olla ylipäänsä olemassa ja perusteensa miten ne ovat syntyneet ja millaisissa olosuhteissa, ja että niillä on paikkansa Raamatussa, ja tarvittaessa myös Raamatun lukijan elämässä. 

Miotä väkivaltaisiin ilmaisuihin tulee, ne on kirjoitettu väkivaltaisissa olosuhteissa, kuvasto oli tuttua ajan kaikille osapuolille (sotilasmahti Assyria suorastaan ylpeili kaikilla julmuuksilla, joita harjoitti valtaansa ylläpitääkseen). Mutta samalla näiden kirouksien motivaationa on nimenomaan oikeudenmukaisuuden jano, niissä pyydetään Jumalalta sitä oikeudenmukaisuutta, mitä muuten on niukasti tarjolla. Römer huomauttaa, että kirous oli ennen kaikkea heikon ase, käytettävissä silloin kun mitään muuta ei ollut tarjolla. Tämä näkyy myös psalmeissa, jossa kiroajana on yksilö tai kokonainen kansa, mutta kohteena on joku mahtavampi joka mahtinsa turvin harjoittaa törkeää epäoikeudenmukaisuutta, ja kiroajalla ei ole muuta esittää kuin pyyntörukouksensa Jumalalle. Törkeitä epäoikeudenmukaisuuksia ja valtaepätasa-arvoja psalmien kirjoittajien aikana riitti niin yksilötasolla kuin kansana (Israel oli usein aika pikkutekijä joka jäi jalkoihin Egyptin, Assyrian, Babylonian jne jyllätessä) joten niin riitti kirottavaakin.

Ja nykyaikana, onko väkivaltaisuus, epäoikeudenmukaisuus, valtaepätasa-arvot jne. kadonneet maailmasta? Niin yksilötasolla kuin kansakuntienkin? Kirjassa mainitaan Ukraina, jolta ei välttämättä ihan kauhean suuria sympatioita tällä hetkellä virtaa Venäjän suuntaan, ja mieleeni tuli myös miten suhtautua nykyiseen Israeliin raamatullisen Israelin laulujen ja profeettojen läpi katseltuna...ja varmaan moni yksityishenkilökin löytää aiheita ja kohteita kirouksille, vaikkei ehkä muuta voikaan. Ja toisaalta vallanpitäjien intresseissä on toki pyyhkiä, estää, sensuroida nämä ilmaisut, koska ne on yleensä kohdistettu heitä vastaan, ja toisaalta he eivät näitä heikkojen aseita tarvitse: väkivaltansa he voivat toteuttaa muutenkin kuin verbaalisesti.

Hengellisessä mielessä rukouksina näillä on myös oma arvonsa: useimpien meistä elämä ei kuitenkaan ole jatkuvaa auvoa, vaan elämässä on myös epätoivoa, ahdistusta, raivoakin, ja tunnekuohuissa ei aina kykene olemaan kohtuullinen ja maltillinen. Mutta kun psalmien tunnerekisteri ulottuu kirouksiin asti, se kertoo, että myös nämä kokemukset ja tunteet ovat esitettävissä ja ilmaistavissa Jumalan edessä: ei tarvitse olla tekopyhä hymistelijä, joka esittää parempaa kuin onkaan, Jumala näkee sen läpi kuitenkin.

Eikä tämä sallivuus rajoitu vain psalmeihin eikä vain koston vaatimuksiin toisille. Profeetta Jeremia menee vielä pitemmälle, ja kiroaa syntymänsä päivän (Jr 20:14-18) ja toivoo ettei olisikaan olemassa; koska kaikki elämä tulee Jumalasta, on tämän kirouksen kohteena itse Jumala. Ja kuitenkin Jeremia on samalla mitä esimerkillisin profeetta ja Jumalan mies. Samanlaisen kirouksen syntymäänsä (ja siis Jumalaa) kohtaan julistaa Job (3:2-10), ja kuitenkin vastaukseksi Jobin maltillisemmat ja kohtuullisemmat keskustelukumppanit, joiden arvoja Jobin julistukset eivät vastaa, saavat kuulla Jumalalta, että "te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job" (42:8). Epäilyn, epätoivon, epäoikeudenmukaisuuden kokemuksilla ja niiden ilmaisuilla on selvä paikkansa ja roolinsa: epätoivon hetkellä on oikeutettua huutaa.

Samalla on kuitenkin syytä tehdä ero yksityisen ja liturgisen rukouksen välillä: jälkimmäisessä Kirkko rukoilee yhteisönä, ja tässä kontekstissa kirouspsalmit on päätetty jättää pois käytöstä, mutta kristitylle kuuluu tietysti molemmat rukouslajit. (Ja samaan tapaan en ole kannattamassa vaikkapa 'Children of the Grave'n tai 'Lord of This World'in käyttöä liturgisena musiikkina, vaikka pidän niitä arvossa henkilökohtaisemmassa mietiskelyssä).

Otan Helmet-lukuhaasteessa tällä kohdan 34. Kirja kertoo Ukrainasta. Siitäkin.

8 kommenttia:

  1. Erinoimainen levyvalinta! Itse murrosiässä kun pohdin uskonkysymyksiä ja toisaalta kuuntelin heviä, tulin miettineeksi usein onko niiden välillä ristiriitaa. Monissa kappaleissa käsiteltiin uskontoa, mutta kun niitä tarkemmin kuunteli, niin eivät ne välttämättä olleet uskonnonvastaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Usein niitä tosiaan asemoidaan toisiaan vasten, mutta hedelmällisiä yhteyksiä tosiaan on, joita voi huomata kun toisaalta tutustuu paremmin heviin ja kuuntelee mitä siellä lopulta ilmaistaan, ja toisaalta perehtyy enemmän Raamatun teksteihin, psalmeihin ja Jobiin ja Saarnaajaan ja profeettoihin (tai myös Uuden testamentin radikaalimpiin teksteihin). Tai vaikka kristillisen perinteen haastavampiin ajattelijoihin.

      Tokihan hevissä on paljonkin myös heterodoksisuutta, hyvin epäilyttäviä kannanottoja ja itsetarkoituksellista provoiluakin, joihin sitten voi suhtautua miten suhtautuu...
      Ja tietysti myös uskontojenvastaisuutta, joskin siitäkin voi usein pohtia kuinka usein se kohdistuu nimenomaan uskontojen vääristymiin joita pitääkin vastustaa. Ja toki kun se on rehellistä, pohjautuvat ne aitoihin kokemuksiin, jotka ovat arvokkaita ja ymmärtämisen arvoisia, vaikka en olisikaan samaa mieltä ilmaistuista johtopäätöksistä.

      Poista
  2. Mielenkiintoista. Tulee mieleen (elokuvien) voodoo-nuket joilla toivotaan jollekin naapurille pahaa.

    Onko noissa psalmeissa aina selvästi kohteena joku "vallanpitäjä"?

    Luulisi että arkipäivän elämässä rukouksella kirotaan myös joku naapuri tms joka on aiheuttanut pahaa rukoilijalle. Ja onko nykymaailmassa enää itsestään selvää kuka tai mikä on vallanpitäjä?

    Itse en uskaltaisi rukoilla kenelläkään pahaa, koska "taikauskoisesti" pelkäisin että se kohdistuukin minuun itseeni. Mutta ukrainalaisille voisin toivoa onnistumista, vaikka se oikeasti tarkoittaakin venäläisten "kiroamista".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yleensä jos kerronta on yksilötasolla, niin näissä kirouksissa korostuu vallan epätasa-arvo ja oikeudenmukaisuus eli sen puute, eli alhaalta ylöspäin huudetaan. Psalmi 58 alkaa "Ovatko tuomionne oikeita, te vallanpitäjät, tuomitsetteko te ihmisiä oikein?" ja sen jälkeen toivotaan että heidän suustaan revitään hampaat ja vanhurskas saa iloita kun saa huuhtoa jalkansa jumalattomien veressä...
      Kollektiivisissa psalmeissa taas puhutaan yleensä viholliskansoista, joista osasta on tietysti vaikea sanoa kulloistakin poliittista tilannetta tuntematta että mitkä ovat olleet valtasuhteet, mutta kärhämää kuitenkin on ollut ja koetaan yhä että oikeudenmukaisuus on meidän puolella.

      Erityisesti Vanhassa testamentissa korostuu Jumalan rooli tuomarina, mutta nimenomaan käräjöinnissä, kun etsitään ratkaisua vallitsevaan epäoikeudenmukaisuuteen, mutta tietysti ideana on että Jumala tuomitsee oikeamielisesti eli kannattaa olla oikeassa jos aikoo kirota (tosielämässä epäilemättä näin ei aina ole, joskin sellaisen tavallisen naapurikateudenkin saavat jotkut käännettyä kuvaukseksi kärsitystä sortovallasta ja epäoikeudenmukaisuudesta...)

      Poista
  3. Ihan rehellisesti kristillistä metalliakin on. Aikoinaan ainakin oli sellainen nuorten uskovaisten festari kuin Maata näkyvissä ja joku metallibändikin siellä joskus kaiketi esiintyi. Nimi ei tule enää mieleen. Tosin festari taisi olla ennen kaikkea karismaattisten suuntien juttu eikä niinkään suunnattu vakiintuneille kirkoille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kristillistä metallia on ihan skeneksi asti, niille painottuneita festareita yms. ainakin Amerikassa, ja muuallakin sitten ainakin yksittäisiä...en ole ihan kauheasti perehtynyt, ja ainakin osa tuntuu sitten ammentavan enemmän siitä perinteisemmästä hymni-ylistys-materiaalista kuin tässä postauksessa esillä olleesta epäilyn ja epätoivon teemoista...
      Ja onhan lähestymistavoissa myös vaihtelua, joillain on ihan vahva evankelioimisen henki, toisilla taas maailmankuvana josta musiikkia tehdään enemmän tai vähemmän selvänä, jotkut taas ovat ehkä aktiivisia kristittyjä mutta joiden musiikissa sitä ei tule ilmi, ja myös vaihtelee kuinka paljon artistit haluavat varsinaisesti osallistua siihen kristillisen metallin skeneen...ylempänä mainittu amerikkalainen Trouble on jossain päin tuota hajontaa, suomalaisen Calliston musiikkia olen jonkin verran kuunnellut ja onhan blogissa ollut kirjailijana käsittelyssä myös Marko Annala (vaikka Mokoman musiikista en sitten niin paljoa ole perustanut).

      Poista
    2. Joo. Mokoman biiseissä on aika paljonkin viittauksia Raamattuun, varsinkin jos osaa niihin kiinnittää huomion. Bändin murrosvaiheen aikainen pläjäys Seitsemän sinetin takana on menevä ralli ja toki nimestäkin huomaa että Ilmestyskirjaa on luettu.

      Mieleeni juolahti myös amerikkalainen Flyleaf, jossa kaiketi aikoinaan vähän yksi jos toinenkin jäsen oli kristitty. Cassie-biisi kertoo marttyyrikuolemasta moderneissa puitteissa, se perustuu Columbinen koulumurhista ponnistaneeseen legendaan, jonka mukaan ampujat ampuivat kaikki jotka tunnustivat uskonsa Jumalaan.

      Poista
    3. Jesh, pitäisi kuunnella lisääkin, ja kartoittaa tietysti kanssa musiikillisia tyylejä (kun ei sanat pelkästään riitä ja jotkut metallin alalajit ei niin ole kiinnostaneet, kun taas toisissa suunnissa on useita kiinnostavia)

      Poista