14.4.2022

Dhuoda - Manuel pour mon fils (käsikirja pojalleni)


Tänä vuonna paastokirjanani on ollut Dhuodan, 800-luvulla eläneen aatelisnaisen, laatima ohjekirja 16-vuotiaalle pojalleen Guillaumelle. Olen bongaillut joitain näitä varsin kaukaisten aikojen naisten kirjoittamia kirjoja, pari vuotta sitten bloggasin Egerian Matkasta Pyhälle maalle, ja siinä bloggauksessa mainitsin aiempia luettuja: Marie de France, Bingenin Hildegard, Avilan Teresa, Christine de Pisan, Sienan Katariina, Sarashina, Rabi'a...joten Dhuodastakin olin tietoinen ja houkutti lukea (ja seuraavaksi Margery Kempe? Assisin Clara? Marguerite Porete? Sei Shonagon? Onhan näitä).
 
Ja luin tämän tosiaan paastokirjana, aloitin tuhkakeskiviikkona ja joka päivä luin kaksi lukua, ja kun lukuja oli 81 niin viimeisen luin siis hiljaisen viikon maanantaina. Tähän tarkoitukseen tämä oli ehkä vähän hassu valinta, koska lukujen pituudet vaihtelivat rajusti, osa oli yhden lauseen mittaisia, toiset taas useita sivuja.
 
Jos tätä kirjaa ei olisi, ei Dhuodan nimi olisi jäänyt historiaan, aikakauden kronikoista tätä ei löydy. Puolisonsa Bernard, Septimanien herttua, samoin kuin kirjan saaja, poika Guillaume, kyllä löytyvät, koska omalta osaltaan osallistuivat karolingisen ajan poliittisiin kuohuntoihin: kirjan kirjoitusaika, 841-843 on itse asiassa ollut hyvinkin kuohuvaa ja vaikeaa aikaa. Bernard kuoli 844 kuningas Kaarle Kaljun tuomitsemana, ja Guillaumekaan ei kauaa elänyt, omien poliittisten kahinoittensa seurauksena hänet mestattiin 849 (siis 24-vuotiaana). Dhuodan vaiheista tässä vaiheessa ei tosiaankaan ole tietoja (edes oliko näissä vaiheissa enää hengissä: kirjan lopulla Dhuoda valittaa kyllä olevansa sairas, ja antaa ohjeet mitä haluaa kirjoitettavaksi hautamuistomerkkiinsä, joskin tällainen hyvissä ajoin valmistautuminen omilla epitafeilla oli ilmeisesti aikakaudelle tyypillistä). 
 
Ja luulenpa, että kirjan kiinnostavuus on suurimmalta osin sen historiallisessa kontekstissa ja siitä mitä se kertoo omasta ajastaan ja maailmastaan; en nyt sanoisi, että tässä olisi ollut jotain valtavaa oivallusta jota ei muistakin lähteistä löytäisi. Esitellään kristillisen uskon peruskäsitteitä, erityispaino kolminaisuusopissa, jonka ympärillä oli jonkinasteista skismaa aikakauden länsi-Euroopassa. Puhutaan hyveistä, paheista, uhista, elämän vaiheista (kuolemanjälkeinen elämä tietysti mukaanlukien), kunnioituksesta ja hyvästä käytöksestä, kenen puolesta esirukoilla, käydään läpi hieman numerologiaa, laaditaan opettavainen runo, jonka alkukirjaimista muodostuu Guillaumen nimi...ja tosiaan lopussa Dhuoda laatii myös oman epitafinsa.
Karolinginen aika tunnetaan hyvinkin patriarkaalisena, lojaalisuus isälle (ja vanhemmille yleensä) on suuressa arvossaan ja ohittaa jopa muut yhteiskunnalliset velvollisuudet ja lait, ja tässäkin kirjassa isä tulee tosiaan Jumalasta seuraavana listatessa ketä kunnioitetaan...
 
Tämäntyyppiset pienet opettavaiset manuaalit, mukana kuljetettavat "peilit" ovat ilmeisesti hyvinkin tyypillisiä: tämä teos tunnetaan karolingisen renessanssin hyvänä edustajana, ja tietysti huomattavana myös sillä perusteella, että kirjoittaja on maallikko ja nainen. 
Ja Dhuoda tosiaan antaa kuvan aikakaudelleen hyvin sivistyneestä naisesta, viittailee sujuvasti Raamatun ohella Augustinukseen, Gregorius Suureen, Isidorus Sevillalaiseen, joihinkin oman aikansa merkittäviin kirjoittajiin ja ajattelijoihin...ja tätä sivistystä Dhuoda haluaa välittää myös pojalleen.
 
Henkilöhistoriallisesti on myös kiinnostavaa, että ilmeisesti valtakunnan asiat pitivät Bernardin hyvin tehokkaasti liikkeessä pitkin maata siinä missä Dhuoda oli kotonaan. Ilmeisesti puolisot tapasivat toisiaan varsin harvoin, joten Dhuoda hoiti talouttaan varsin itsenäisesti...ja mietityttävänä yksityiskohtana ensimmäinen poika Guillaume syntyi sopivasti häiden jälkeen, mutta toinen poika vasta viistoista vuotta myöhemmin (siis puolisen vuotta vähän ennen kuin Dhuoda aloittaa kirjoittamisen). Oliko muita lapsia, pieninä kuolleita, tai mainitsematta jääneitä tyttöjä, vai ovatko nämä tosiaan ainoat lapset (on siis huomioitava, että puolisot tosiaan tapasivat toisiaan hyvin harvoin...): ei tämä nyt kuitenkaan oikein sovi siihen kliseiseen ajatukseen, että historiallinen nainen olisi vain tahdoton synnytyskone ilman mitään muuta sisältöä elämälleen...
 
Kirjoitusajankohta oli tosiaan kuohuvaa  ja väkivaltaistakin aikaa, ja se heijastuu toki myös siinä mitä Dhuoda opettaa: hengellinen kamppailu on osa spiritualiteettia, ja muutenkin ajan henki tulee kyllä esiin, ja Dhuoda on omalla paikallaan tässä järjestelmässä (jos siis lukija odottaa 2000-lukulaista radikaalifeminismiä, lukija saa pettyä). 

Laitan tämän kirjan nyt myös kategoriaan "historialliset kuriositeetit", joka tarjoaa kuitenkin ikkunan omaan aikaansa. Helmet-haasteessa tämä olkoon kirja kohtaan 16. Kirjan luvuilla on nimet.

10 kommenttia:

  1. Näistä "historiallisista kuriositeeteista" on mukava saada tietoa blogisi kautta. Muuten näihin harvemmin törmää. On oikeastaan hämmästyttävää, että satojen vuosien takainen mystikkojen ajattelu vielä avautuu meille melko vaivattomasti, vaikka joskus tuntuu vaikealta arkielämässä ymmärtää edes hieman nuorempaa sukupolvea.

    Oletko tutustunut Juliana Norwichlaiseen? En tiedä hänestä muuta kuin sen, minkä olen Wikipediasta lukenut, mutta Iris Murdoch viittaa usein arvostavasti hänen teoksensa Revelations of Divine Love.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tosin näissä hengellisissä kirjoissa ja mystikoissakin on paljon henkilökohtaista vaihtelua, jollain tavalla pitää osua samalle aaltopituudelle, ja toisaalta kun niin käy niin vuosisatojen ero ei niin haittaa.

      Tosin tyyleissäkin on eroja. Näillä antiikin ja keskiajan kirjoittajilla on monilla viehättävän selkeä ja suora kirjoitustyyli joka vetoaa modernin ilmaisun ystäväänkin, kun taas 1600-1800-luvun kirjoittajien runsaan koristeellisempi ilmaisu välttämättä ei.

      Juliana Norwichlaista en ole (vielä) lukenut, mutta on tosiaan arvostettu klassikko, ja joihinkin sitaatteihin toki törmää usein...

      Poista
  2. Oletpa lukenut todella vanhan kirjan! Historian näkökulmasta tällainen on varmasti kiinnostavaa luettavaa, jos ei hengellisesti löydy mitään uusia oivalluksia.

    Dhuoda näyttää tosiaan olleen hyvin sivistynyt, ja kiinnostavaa kyllä tuokin, ettei lapsia ollut sen enempää. Vaikka osa lapsista olisi kuollutkin, jotenkin kuvittelisi, että eloonkin olisi jäänyt useampia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muista lähteistä oli jo jotain yleistä lukenut tästä karolingisesta ajasta (kuten juuri että oli länsi-Euroopassa sivistyksellisen renessanssin aikaa suht synkkien vuosisatojen jälkeen, eli siinä mielessä Dhuoda on aikansa erinomainen edustaja), mutta onhan se aina hyvä tutustua myös johonkin suoraan lähteeseen.

      Poista
  3. Sanopa, syvällisen tietämyksesi perusteella: Onko meillä, 2000-luvun ihmisillä yhtään "manuaalia", josta voisi tsekata millä hetkellä hyvänsä, kuinka tulisi käyttäytyä ja elää ja tuntea ja katua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellaiseksi yrittäjiä lienee useitakin, tosin ehkä keskittyen yksittäisiin puoliin elämässa (kun on piukat reidet ja kaapit tyhjiä turhasta tavarasta, niin muukin elämä järjestyy kuin itsestään).

      Voi tietysti kanssa miettiä että jos itse pitäisi kirjoittaa manuaali 16-vuotiaalle lapselleen (tai lapsenlapselle) niin mitä siihen laittaisi...

      Poista
  4. Kirjoittajan nimi toi mieleeni legendaarisen suomalaisen sotasankarin, joka wikipedian mukaan oli nimeltään Nikke Pärmi. Hänellä kuului olleen tapana puhuttelunsa aluksi lausua: "Duoda, duoda..."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsinaista henkilöä en ajatellut, mutta muuten kyllä sama mielleyhtymä kävi mielessä...

      Poista
  5. Tämä kävi historian oppitunnista (en olisi ennen tätä osannut sanoa karolingisesta ajasta yhtään mitään). Kiinnostava löytö historian hämäristä, ja Dhuoda tuntuu tosiaan monella tavalla poikkeavan käsityksestä aikakauden naisesta. Olikohan Dhuoda poikkeus vai oliko tuohon aikaan enemmänkin kirjoittavia naisia, joiden kirjoituksia ei vain ole säilynyt? En kyllä osaisi sanoa tuolta ajalta mitään miestenkään kirjoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikea sanoa onko muita kirjoittavia naisia ollut, todennäköisesti ei ainakaan monta: tämä on huomattava teos myös siinä, että kirjoittaja ei ollut kirkollinen henkilö vaan maallikko, ja nunnat ja sisaret alkoivat sivistyksellisesti kukoistaa vasta 1100-1200-luvuilla.
      Mutta aikakaudelle kyllä sijoittuu eräänlainen kulttuurinen renessanssi, Kaarle Suuri oli koonnut hyvinkin innokkaasti aikakauden tietoa ja asiantuntijoita ensin hoviinsa ja sitten levittänyt sitä ympäri valtakuntaa, jolloin länsi-Eurooppaan alkoi syntyä joitain yliopistojen primitiivisiä esiasteita ja näköjään maallikojenkin piirissä alkoi näkyä opillista sivistystä...

      Poista