Joskus aikoinaan käydyssä kirjakeskustelussa tämä kirja, Hermann Hessen Arosusi, tuli mainituksi klassikkokirjana, joka täytyy lukea mieluiten nuorena tai sitten ei ehkä ollenkaan. En ollut tuolloin mitään Hesseä lukenut, ja parikymppisenä en varsinaisesti etsinyt "kirjoja joita täytyy lukea nuorena", joten tuolloin jäi väliin. Ja sittemmin kirja on putkahdellut nimenä tietoisuuteen ihan kohtalaisen usein, ja muutamia muita Hessen kirjoja tuli luettuakin (ja niistä yleisesti ottaen pidettyäkin) mutta tästä ei oikein ikinä edes tullut selvyyttä mistä se edes kertoo, mitä se käsittelee tai mitä siinä tapahtuu. Se pysyi vain kirjan nimenä, joka tuli kovin usein mainituksi. Mutta tällaisia kirjoja vartenhan juuri on klassikkohaaste.
Olen joskus kuullut nyrkkisäännön lasten- ja nuortenkirjojen ikäsuosituksista: vähennä päähenkilön iästä kaksi vuotta, niin saat idean keskeisestä kohderyhmästä. Nyrkkisääntö on tietysti liian yksinkertainen toimiakseen kaikkiin, mutta kyllä se tuntuu aika usein toimivan...no, tämän kirjan päähenkilö Harry Haller kertoo kirjan alussa iäkseen 48 vuotta, eli jos tätä pitää nuortenkirjana, olen oikein sopivasti kohderyhmää, joten ehkä ihan hyväkin etten lukenut aiemmin.
Kirjasta (suomennos Eeva-Liisa Manner) suuri osa on siis Harry Hallerin kertomusta (joka on kehystetty muistiinpanoiksi, jotka esittelee julkaistavaksi vuokraemännän sukulaispoika), ja niin kuin Hessen kirjoissa vissiin useinkin, kertomuksen ytimenä on henkinen kasvu. Haller ei oikein paikkaansa maailmassa löydä, sivistyneenä korkealentoisena romantikkona jonka sisintä kuitenkin kaivaa eläin, jonka voi vaikka nimetä arosudeksi, tiukkana pasifistina ajassa, joka halajaa nationalistista kiihkoa ja joka juuri yhdestä maailmansodasta selvinneenä on halukkaasti tarttumassa uuteen, klassisistina keskellä jazzin räimettä (kirja ilmestyi siis alunperin 1927, mikä leimaa ajankuvia).
Olimmeko me vanhan Euroopan, vanhan hyvän musiikin, vanhan hyvän runouden tuntijat ja palvojat vain vähäinen joukkio komplisoituja houkkia, neurootikkoja, joille huomispäivänä naurettiin ja jotka saman tien unohdettiin? Oliko se, mitä me sanoimme "kulttuuriksi", hengeksi, neroksi, se mitä me pidimme kauniina ja pyhänä, oliko se pelkkä kummitus, joka ainoastaan meille, muutamille hupsuille narreille, merkitsi aitoa ja elävää ilmestystä? Eikö se ylimalkaan ollut koskaan aito ja elävä ollutkaan? Eikö se, minkä vuoksi me houkat henkeämme vaivasimme, ollutkaan mitään muuta kuin pelkkää harhanäköä?
Mutta keskellä le wrong generation -ahdistusta Haller kohtaa nuoren naisen Herminen, joka tutustuttaa Hallerin uusiin puoliin niin ulkoisessa kuin sisäisessä maailmassa, ja nämä myös sekoittuvat varsin hallusinatorisesti...
Tjooh. Omalla tavallaan ymmärrän hyvin sen suosituksen lukemisesta nuorena, tai että seuraavilla vuosikymmenillä tämä kirja leimautui vastakulttuurin suosimaksi kirjaksi, eksistentialistinen maailmantuska ja ideologinen ahdistus maailmassa joka ei vaan ymmärrä, oman paikan etsiminen jne varmaan kysymyksinä ja kokemuksina vetoavat varmaan hyvinkin nuoriin (vaikka nykynuorille tämän kuvasto ehkä tuntuu jo liiankin vieraalta), samoin kuin niiden lääkitseminen vaikkapa vapaalla seksillä ja huumeilla.
Hesse ammentaa ilmeisesti tässä omista tuntemuksistaankin (Haller lienee verhottu omakuva, ehkä Herminekin, ainakin nimillä leikitellään) ja tokihan tässä tuli mieleen myös jonkinlainen keski-iän kriiseily. Ja kun en itsekään ole ihan perinteisintä ja porvarillisinta elämänmuotoa itselleni saanut, tai valinnutkaan, niin toki hieman tunnen sympatiaa Halleria kohtaan; samalla on todettava että tältä kantilta katsottuna kirjassa riittää kyllä itseironisuutta, jos peilailla haluaa niin se ehkä onnistuu mutta samalla peilikuva näyttää kyllä aika kornilta...
Ja samalla kun söin ja join vahvistui minussa tunne siitä että olin viettämässä jäähyväisjuhlaani, suloinen ja hivuttava tunne eron kynnyksellä ratkaisuun kypsyvästä yhteenkuuluvaisuudesta entisen elämäni esineisiin ja pysähdyspaikkoihin. "Moderni" ihminen sanoo tätä sentimentaalisuudeksi; hän ei rakasta esineitä enää, ei edes kaikkein pyhintä tavaraansa, autoa, jonka hän ensi tilassa toivoo voivansa vaihtaa parempaan merkkiin ja muodikkaampaan malliin. Tämä moderni ihminen on terve, tarmokas, jyrkkä ja järkevä, verraton tyyppi kerta kaikkiaan; hän tulee selviytymään seuraavasta sodasta uskomattoman hyvin.
Ja varsinaista synkistelyä tärkeämpää onkin sisäinen kehitys, paraneminen: Haller on epätasapainossa, monessa suhteessa platonis-kartesiaanisesti puhdasta henkeä ja henkisyyttä, askeettista irrottautumista ruumiista, jota kuitenkin vainoaa piilevä eläin joka ei jätä rauhaan, mutta puhdas heittäytyminen viettien vietäväksikään ei tunnu vaihtoehdolta...ja samalla tässä ristiriidassa ei asetuta eikä varmaan edes haluta asettua asketismin ja hedonismin välimaastoon sijoittuvaan laimean itsetyytyväiseen porvarillisuuteen, vaikka johonkin sellaiseen ollaankin ajoittain tunnettu kaipuuta.
Ja tämä ristiriitaisuus pitää ratkoa, Hallerin tulla paremmin sinuiksi oman psykofyysisen kokonaisuutensa kanssa (ja Aristoteleen ja Tuomas Akvinolaisen oppilaana toki suhtaudun tähän myönteisesti: en ehkä itse suosittelisi niin paljon huumeita ja vapaata seksiä, mutta tanssiminen on kyllä kiva juttu).
Vaan erityisesti loppupuolen vaelluksesta maagisessa teatterissa tuli mieleen toinen kirja, jota ei muistaakseni nimeltä mainittu, mutta sen tekijä sen verran monta kertaa, että eiköhän Hesse sen ainakin tuntenut: Johann Wolfgang von Goethen Faust. Maagisen teatterin kohtaukset yltyvät sen verran filosofisiksi ja hallusinatorisiksi, että Faustin toisen osan vaikutus tuntuisi ilmeiseltä...mikä avaa sitten uusia kysymyksiä pohdittavaksi, onko Arosusi siis verhottu Faust-tulkinta ja jos, niin miten se on tulkittu, mitä Hesse tahtoo sanoa käytetyistä metodeista, ja jos viitataan nimenomaan Goethen versioon tarinasta, heijastaako esim. kirjan lopetus myös Goethea...
(Vähän tuli mieleen myös Heinrich Mannin Sininen enkeli, joskin tämä on ennemmin antiteesi sille.)
Ok. Ei tämä nyt lukemistani Hesseistä kärkipäähän noussut, vähän korni (ja ehkä itsetietoisesti ja -ironisestikin ja tarkoituksella, ehkä se olemassaolon tyypillinen kornius, myös omakohtainen, on niitä asioita jotka pitää oppia hyväksymään paremman henkisen tasapainon nimissä) ja tavallaan ymmärrän ajoittain esitetyt syytökset kitschistä, vaan olihan tässä myös ihan kohtalainen määrä salaviisauttakin (josta ainakin osan ehkä ne vastakulttuurinuoret olivat ymmärtäneet väärin, ja Hesse itsekin on ilmeisesti pitänyt tätä eniten väärinymmärrettynä kirjanaan...)
Kannatti siis lukea, ja täytti näin mainiosti klassikkohaasteen tavoitteen.
Helmet-lukuhaasteessa voisin sijoittaa tämän vaikkapa kohtaan 10. Kirjassa on ohjeita ja neuvoja: Harrylle niitä ainakin esitetään, eri asia sitten haluakao kirjailija kohdistaa niistä jotkut lukijalle ja jos, niin mitkä.
Ja muita kokemuksia jakavat Hande, Jokke, Alma Kalmak...
----------------------------------------------------------
Klassikkohaasteessa on aina ilo olla mukana, pari kertaa on jäänyt välistä mutta aiemmin haasteen puitteissa olen lukenut Rikoksen ja rangaistuksen, Rouva Bovaryn, Draculan, Faustin, Sonetteja Lauralle, Suuren seikkailun, North and Southin, Valtion, Viettelyksen vaunun, Gilgamesin, Kultaisen vasikan ja Pinocchion. Kaikki ovat olleet lukemisen arvoisia silloinkin kun joistain olen pitänyt enemmän ja joistain vähemmän.
Ja toki oma pointtinsa klassikkohaasteessa on lukea mitä muut ovat lukeneet, onko uusia ajatuksia tutuista kirjoista, onko kiinnostavan kuuloisia teoksia jotka pitää ottaa omalle lukulistalle tai sitten kirjoja jotka saavat jäädä jatkossakin lukematta mutta joista on kuitenkin hyvä tietää jotakin (kuten että luultavasti ei halua sitä lukea): tämänkertainen kattaus löytyy Kirjaluotsi-blogista.
Minulta on kaikki Hesset lukematta, vaikka tietysti kirjailijan nimi on tuttu ja takaraivossa jäytää, että pitäisi jotain häneltä ihan yleissivistyksen nimissä lukea. Tämä Arosusi ei kyllä taida olla se teos, johon ensisijaisesti tarttuisin.
VastaaPoistaMietin myös, mikä voisi olla minulle ”pyhin tavara”, kun autoa en ole koskaan omistanut (enkä edes ajokorttia) enkä missään tapauksessa kumpaakaan edes halua. :D
Olen lukemiini Hesseihin suhtautunut myötämielisesti (ja niin tähänkin), joten kyllä jatkan lukemista, ja yhä odottaa moni sellainen teos josta on kuullut hyvää, Siddharta, Demian, Lasihelmipeli jne.
PoistaNykyaikainen Hesse varmaan vaihtaisi auton tilalle kännykän ja ajatus säilyisi samana (ja varmaan olisi sananen sanottavana konmarittajista), vaikka kaipa jokainen aikakausi tuntee myös vanhojen asioiden romantisoijia ja nostalgikkoja (mutta nämä eivä ole järkeviä ja tehokkaita eivätkä selviä hyvin seuraavasta sodasta).
No mutta tietenkin - kas kun ei tullut edes kännykkä mieleeni :D
PoistaTutustuin Arosuteen alle 15-vuotiaana. Lainasin se kirjastosta tietämättä mitään kirjasta tai sen kirjoittajasta. Lukeminen oli tajunnan räjäyttävä kokemus. Ensikohtaaminen leimaa suhdettani Arosuteen: en analysoi sitä, vaan tunnen. Olen lukenut sen myös aikuisena ja pidän sitä edelleen yhtenä parhaista koskaan lukemistani kirjoista.
VastaaPoistaJep, voin kuvitella että teininä tällä olisi hyvinkin hyvä kolahtamispotentiaali, ja että sillä voi kehittyä syvâ suhde kirjaan...ja että kirjasta luultavasti nousee esiin hieman eri asiat riippuen lukeeko 14-vuotiaana vai parikymppisenä vai vaikkapa Hallerin ikätoverina (jos itse kiinnitin huomiota myös ironisuuteen, tekeekö nuori lukija niin...)
PoistaMinulle Arosusi oli iso juttu parikymppisenä. Nyt kun olen viisikymppinen, olen jo vuosia suunnitellut siihen palaamista, mutta toisaalta se arveluttaakin, koska joskus menneisyyden lempikirjat eivät enää kolahdakaan, ja olisi sääli, jos Arosusikin putoaisi jalustaltaan. Porvarillista, muotteihin sopivaa keskivertokansalaista minusta ei kyllä ole edelleenkään tullut.
VastaaPoistaUudelleenluennoissa on riskinsä. Vaikka vetovoima tuntuu olevan vahvinta juuri nuorille lukijoille, niin keski-ikäisempikin lukija löytää kyllä tästä resonansseja (ehkä joskus ruuhkavuosissa tämä taas ei toimisi) mutta onhan se varmaan eri kirja...
PoistaEn ole lukenut lainkaan Hesseä, vaikka koko lapsuuden olen tuijottanut miehen nimeä vanhempien kirjahyllyssä. Lasihelmipeli taitaa olla yksi isäni lempikirjoja. Osuisikohan sen lukeminen aikaan, jolloin hän pelästytti työpaikan siivoojan meditoimalla pimeässä työhuoneessaan. Se taitaa käsitellä jotain idän viisautta 😅 Hesse ei minua hirveästi vedä puoleensa. Kiitos, kun sain tällä tavalla välillisesti kurkistaa Arosuden maailmaan.
VastaaPoistaLasihelmipeliä on paljon suositeltu, ja tässäkin kirjassa oli yksi juttu ,joka ilmeisesti on viittaus, tai jonkinlainen ajatuksen alkio, siihen...ja Hessellä on kyllä itämaisiin viisauksiin viittauksia kai monissakin kirjoissa, tässä niitä mainitaan mutta jossain aiemmin lukemassani sitä on ollut enemmän.
PoistaMinulle Arosusi oli suuri elämys ja napakymppi parisen vuotta sitten. Toki olin silloin kuten olen edelleen alle 30, joten toki osuu kuivakkaasti todeten nuoren ihmisen kehitysvaiheisiin. Pidin kovasti myös Lasihelmipelistä, jonka luin vähän aiemmin. Se on pidetellympi teos eikä niin vauhdikas. Minulle Arosuden teatterista tuli mieleen kulttisarja Twin Peaks. :D Toki tuo viittaus Faustiin on myös erittäin mahdollinen.
VastaaPoistaTässä oli kyllä yllättävääkin räväkkyyttä, jossain muissa kirjoissaan ehkä isommassa osassa on henkinen etsintä mutta tässä fyysisyydellä on keskeinen osa...
PoistaEn ole tainnut yhtäkään Hessen romaania lukea. Vai yritinköhän joskus jotain? Mutta kyllähän Arosudella sellainen klassikkoleima on, että ehkä pitäisi rohjeta joskus edes hieman kurkistaa sen kansien sisälle.
VastaaPoistaJotain Hesseä kyllä kannattaa kokeilla, mutta en vielä niin hyvin tunne tuotantoa että voisin suoraan suositella jotain tiettyjä...mutta tätä tosiaan puoltaa vahva klassikkoleima.
PoistaMinulla on ollut mielikuva Hessestä tylsänä ja vaikeatajuisena, mutta kolme hänen novelliaan on tullut vastaan (blogissa aikanaan) ja kahdesta olen pitänyt, joten kirjatkin olisivat varmaan lukemisen arvoisia (vaikken niitä varmaan luekaan :) ). "Traagillista"-novellissa on samankuuloinen päähenkilö kuin tässä, vanha latoja Johannes joka haikailee menneeseen aikaan, jolloin kieltä käytettiin oikein ja sitä arvostettiin. Tunnistin myös tuon itseironisuuden, joka antoi novelleille mukavan lisäulottuvuuden.
VastaaPoistaHessen tuotantoa en kyllä mitenkään voi tylsänä pitää, vaikka tietysti kohtalaisen paljon pyöritellään sisäisiä kokemuksia (jotka ajoittain sitten purskahtelevat hyvinkin fantastisesti)... Vaikeatajuinen ehkä joskus, asioita jätetään avoimiksi ja tulkinnanvaraisiksi.
PoistaEli ihan suosittelen tutustumista, mutta onhan maailma toki täynnä muitakin lukemisen arvoisia kirjoja :)